Nadační fond milenium - Hudební nástroje
Hudební nástroje
Mistrovské housle, viola či violoncello stojí minimálně 300 – 500 000 Kč. K tomu je třeba připočíst další desítky tisíc za odpovídající smyčec. Zatímco středně ekonomicky situovaná rodina v Německu, Francii či Británii na tuto cenu dosáhne, pak u nás to bohužel neplatí.
Kvalita nástroje je přitom pro mladého umělce zcela zásadní. Pokud přijede sebetalentovanější české dítě na mezinárodní soutěž s průměrným či podprůměrným nástrojem, je znevýhodněno už předem. Je to jako kdybychom někam vyslali nadějného atleta – sprintera na 100 metrů a on by jako jediný z účastníků musel běžet metrů 110…
Proto se náš fond trvale snaží o to, aby nejtalentovanější české děti mohly hrát na nástroj, který odpovídá jejich talentu a umělecké úrovni. Některé nástroje pronajímáme, jiné kupujeme do vlastní kolekce s tím, že na ně v budoucnu budou moci hrát další a další generace nejmladších umělců.
Mistrovské housle od Daria Vettoriho, Florencie
Florentinský mistr Dario Vettori staví nástroje, které patří k tomu nejlepšímu ze současné italské houslařské školy. Tento nástroj bude pro některého z našich mladých talentů zatím pronajímán a pokud nám to možnosti dovolí, odkoupíme je do kolekce fondu Millénium, abychom je tím zajistili pro budoucnost české hudby, pro desítky dalších houslistů na počátku kariéry.
Jedná se o nástroj vytvořený podle modelu Guarneri del Gesù „Plowden“ z roku 1735. Disponuje nádherným, nosným zvukem a ušlechtilostí typickou pro nejlepší italské strunné nástroje.
Houslový smyčec Louis – Joseph Morizot pére z roku 1930
Tento smyčec patří k absolutním vrcholům práce francouzských mistrů své doby. Jeho cena, více než 8 000 EUR, tomu odpovídá. I na houslích nejvyšší kvality je schopen přidat desítky barev, sonoritu basům a lesk nejvyšším rejstříkům. Zatím je pronajímán, ale v nejbližší době bude odkoupen do kolekce fondu. Momentálně na něj hraje devatenáctiletý Eduard Kollert z Prahy a je jím ohromen…
Housle Aegidia Barzelliniho z roku 1701
Tento vzácný nástroj z rokou žáka velkého Amatiho je nádhernou ukázkou nástroje z takzvané Zlaté periody italského houslařství. V minulosti byl silně poškozen a dlouho restaurován, takže jeho estetické vlastnosti za zvukem poněkud pokulhávají. Díky tomu jsme si ale mohli dovolit tento nástroj pronajmout pro Eduarda Kollerta, který s nimi v kombinaci s výše popisovaným smyčcem Morizot dosahuje neuvěřitelného zvuku. A konečně – naše děti nepotřebují nejvyšší estetiku, ale nejlepší a nejbohatší zvukové možnosti nástroje.
Mistrovské housle od „pražského Stradivariho“ Ferdinanda Augusta Homolky
Ferdinand August Homolka (1828 Velvary – 1890 Praha) patří k nejuznávanějším českým houslařům všech dob. Jeho práce byla tak vynikající, že si vysloužil přezdívku „pražský Stradivari“. Jsme nesmírně rádi, že jsme mohli díky velkorysému příspěvku několika našich mecenášů zakoupit do majetku fondu housle tohoto mistra z roku 1878 za 9 000 euro. Housle byly vzápětí zapůjčeny mladému českému virtuozovi Richardu Kollertovi. Děkujeme všem, kteří nám s tím pomohli!